Schoonheidssalon Chill Kampen - Sandra Vrieswijk

Like ons op Facebook! Volg ons op Twitter! Connect met ons op Linkedin!

 

BLOG

Are you Nuts?!

peanut

 

Ik vind ze heerlijk, ze zijn er in allerlei soorten en maten. Gelukkig gaan ze nu ook al een tijdje door als healthy snack en zitten ze bommetje vol goede voedingsstoffen, eiwitten, mineralen, vitamines, vezels en goede onverzadigde vetten. Let me introduce you Mr. Peanut! (Noten.)

Maar goed het ene nootje is het andere niet wat betreft de voedingsstoffen en gezonde voedingswaarden. Om jouw een handje te helpen heb ik een paar gezonde nootjes voor je op een rij gezet en weet jij het verschil en weet je vooral wat je eet!

Let op: eet de noten altijd ongebrand en ongezouten!

Mr. walnoot: Per 30 gram (14 halve noten) 183 kcal. 4g Proteine, 18g vet, 4g koolhydraten. Ondanks hun relatief hoge vetgehalte en ernergiewaarden helpen walnoten om gewicht te verliezen, omdat ze rijk zijn aan eiwitten en vezel. Deze zorgen voor een verzadigd gevoel en zorgen er dus voor dat je minder naar ander calorierijk eten grijpt. Studies hebben aangetoont dat deze noot het cholesterolgehalte in het bloed drastisch kan verlagen!

Mr. Amandel noot: Per 30 gram (23 noten): 160 kcal. 6g proteïne, 14g vet, 6g koolhydraten. Het is een hele rijke bron van calcium, vitamine C, fosfor, magnesium en ijzer. Dit powernootje weet daarom kwalen als aandoeningen aan luchtwegen, hoesten, impotentie en bloedarmoede te bestrijden. Amandelen zijn daarnaast rijk aan vitamine E, wat goed is voor je huid (deze heerlijke noot stimuleert enorm cel opbouw), haar en nagels. En ook belangrijk: de amandel zit vol met plantaardig eiwit.

Mr Hazelnoot: Per 30 gram (21 noten): 178 kcal. 3g proteïne, 17g vet, 5g koolhydraten. Vroeger werden hazelnoten zelfs als geneesmiddel gebruikt. En dat is niet zo vreemd. Dit nootje bevat namelijk talloze goede eigenschappen. Ze bevatten onder andere proanthocyanidine. Deze stof zou de blokkade tussen bloed en hersenen doorbreken waardoor ook de allerkleinste bloedvaatjes in de hersenen worden voorzien van deze gezonde stof. De mineralen mangaan, ijzer en koper die de hazelnoten bevatten zijn ook erg belangrijk voor het ondersteunen van de energiestofwisseling en het metabolisme. Het beschermt onze cellen en zorgt ervoor dat onze spieren zich sneller kunnen herstellen. Uitstekend voedsel voor het brein dus.

Mr. Macadamianoot: Per 30 gram (10 noten): 200 kcal. 2g proteïne, 22g vet, 4g koolhydraten. Deze ronde vette bolletjes dragen bij aan een gezond vaatsysteem, gaan veroudering tegen en zorgen voor sterke botten en tanden. Tevens helpen zij het cholesterolgehalte te verlagen en zouden de noten goed zijn tegen acné.

Mr. Cashewnoot: Per 30 gram (16 noten): 160 kcal. 5g proteïne, 13g vet, 9g koolhydraten. Cashewnoten zijn gezond doordat ze ook gezonde vetten bevatten maar vergeleken met andere noten wel een stuk minder. Ook hebben ze een hoger koolhydraten-gehalte. De nutriënten in deze noten zorgen ook dat het collageengehalte in je huid optimaal blijft.

Mr. Pecannoot: Per 30 gram (20 halve): 200 kcal. 3g proteïne, 21g vet, 4g koolhydraten. Deze nootjes schijnen voornamelijk goed te zijn voor mannen (en hun prostaat). Daarnaast zijn pecannoten goed voor het brein en verlagen zij de bloeddruk.

Heel graag wil ik een heerlijke healthy snack met jullie delen, een lekker gezond tussendoortje of lekker bij een kopje thee. Een balletje van rauwe cacao, cashewnoten en dadels…Nieuwsgierig? Stay tuned,…. (binnenkort hier te lezen op de blog van CHiLL!)

peanut2

Terug